Sunday 19 June 2011

Abu Dzar Al-Ghifari


Meskipun tidak  sepopular  sahabat-sahabat besar seperti Abu Bakar, Umar, Uthman, dan Ali, namun sosoknya tidak dapat dilepaskan sebagai tokoh yang paling giat menerapkan prinsip egaliter, kesetaraan dalam hal membelanjakan harta di jalan Allah. Ditentangnya semua orang yang cenderung mengumpulkan harta untuk kepentingan peribadi, termasuk sahabat-sahabatnya sendiri.

Pada zaman Khalifah Uthman, pendapat kerasnya tentang gejala nepotisme dan penumpukan harta yang terjadi di kalangan Quraisy membuat dia dikecam banyak pihak. Sikap yang serupa ditunjukkan kepada pemerintahan Muawiyah yang menjadi gabenor  Syria. Baginya, adalah wajib kepada setiap muslim  sejati  untuk menyalurkan kelebihan hartanya kepada saudara-saudaranya yang miskin.

Abu Dzar menegur  Muawiyah yang membangunkan istana hijaunya atau Istana Al Khizra, "Kalau Anda membangunkan  istana ini dengan wang negara, bererti anda telah menyalahgunakan wang negara. Kalau anda membangunkannya dengan wang anda sendiri bererti anda telah  boros," katanya. Muawiyah hanya terdiam mendengar teguran sahabatnya ini.

Dukungannya kepada semangat solidaritas sosial, kepedulian kalangan berpunya kepada kaum miskin, bukan hanya dalam ucapan. Seluruh sikap hidupnya ditunjukkan kepada usaha penumbuhan semangat tersebut. Sikap wara' dan zuhud sering menjadi perilaku hidupnya. Sikapnya inilah yang dipuji Rasulullah SAW. Saat Rasul ingin pulang, Abu Dzar dipanggilnya. Sambil memeluk Abu Dzar, Nabi berkata "Abu Dzar akan tetap sama sepanjang hidupnya. Dia tidak akan berubah walaupun aku meninggal nanti." Ucapan Nabi ternyata benar. Hingga akhir hayatnya kemudian, Abu Dzar tetap dalam kesederhanaan dan sangat soleh.

Nama sebenar Abu Dzar adalah  Jundab. Dahulu,dia adalah seorang perompak yang mewarisi karier orang tuanya selaku pimpinan besar perompak kafilah yang melalui kawasan itu. Rompakan di wilayah sekitar kawasan  perdagangan itu selalu dilakukannya untuk mendapatkan harta dengan cara mudah. Hidupnya penuh dengan kejahatan dan kekerasan. Siapa pun di Tanah Arab pada masa itu tahu, kawasan perdagangan Mekkah-Syiria dikuasai perompak suku Ghiffar, sukunya.

Namun begitu, hati kecil Abu Dzar sesungguhnya tidak menerimanya. Pergolakan batin membuatnya sangat menyesali perbuatan buruk tersebut. Akhirnya dia melepaskan semua jabatan dan kekayaan yang dimilikinya. Kaumnya pun diserunya untuk berhenti merompak. Tindakannya itu menimbulkan amarah sukunya. Abu Dzar akhirnya hijrah ke Nejed bersama ibu dan saudara laki-lakinya, Anis, dan menetap di kediaman bapa saudaranya.

Di tempat ini juga dia tidak lama. Idea-ideanya yang revolusioner berkait dengan sikap hidup tidak mengabaikan sesama dan mendistribusikan sebahagian harta yang dimiliki, menimbulkan kebencian orang-orang sesuku. Hal ini  diadukan kepada bapa saudaranya. Abu Dzar kembali berhijrah ke kampung yang berdekatan  Mekkah. Di tempat inilah dia mendapat khabar dari Anis, tentang kehadiran Rasulullah SAW dengan ajaran Islam.

Abu Dzar segera menemui Rasulullah SAW. Melihat ajarannya yang seiring dengan sikap hidupnya selama ini, akhirnya dia masuk Islam. Tanpa ragu-ragu, dia mempamerkan keislamannya di depan Kaa'bah, saat semua orang masih merahsiakan keislaman mereka kerana khuatir akan akibatnya. Tentu saja pengakuan ini menimbulkan amarah warga Mekkah. Dia dipukul dan hampir saja terbunuh apabila Abbas, bapa saudara  Rasulullah SAW, tidak meleraikan dan mengingatkan warga Mekkah bahawa Abu Dzar adalah warga Ghiffar yang akan menuntut balas jika mereka membunuhnya.

Sejak itu, Abu Dzar menghabiskan hari-harinya untuk mencapai kejayaan Islam. Tugas pertama yang diembankan Rasul di pundaknya adalah mengajarkan Islam di kalangan sukunya. Ternyata, bukan hanya ibu dan saudaranya, namun hampir seluruh kaumnya yang suka merompak  akhirnya masuk Islam. Sikap hidupnya yang menentang keras segala bentuk penumpukkan harta  disampaikan juga kepada mereka. Namun, tidak semua menyukai tindakannya itu. Di masa Khalifah Uthman, dia mendapat kecaman dari kaum Quraisy, termasuk salah satu tokohnya, Muawiyah bin Abu sufyan.

Suatu kali pernah Muawiyah yang kala itu menjadi Gabenor Syiria, mengatur perdebatan antara Abu Dzar dengan para ahli tentang sikap hidupnya. Tujuannya agar Abu Dzar membolehkan umat mengumpul kekayaannya. Namun, usaha itu tidak menggoyahkan keteguhan pandangannya. Kerana jengkel, Muawiyah melaporkan kepada Khalifah Uthman tentang Abu Dzar. Khalifah segera memanggil Abu Dzar. Memenuhi panggilan Khalifah, Abu Dzar mendapat sambutan hangat di Madinah. Namun,dia juga tidak betah tinggal di kota Nabi tersebut kerana orang-orang kaya di kota itu juga tidak menyukai seruannya untuk pemerataan kekayaan. Akhirnya Uthman meminta Abu Dzar meninggalkan Madinah dan tinggal di Rabza, sebuah kampung kecil di jalur jalan kafilah Irak Madinah.

Di kampung inilah Abu Dzar wafat kerana usianya sudah lanjut pada 8 Dzulhijjah 32 Hijriah. Jasadnya terbaring di jalur kafilah itu hanya ditunggui jandanya. Hampir saja tidak ada yang menguburkan sahabat Rasulullah SAW ini,namun  terdapat  kafilah haji yang menuju ke  Mekkah. Kafilah haji itu segera berhenti dan mensolatkan jenazah dengan imam  Abdullah ibn Mas’ud, seorang sarjana Islam terkemuka pada  masa itu.




0 comments:

Post a Comment

Followers